05
feb

Wat gebeurt er met mijn gegevens op het internet?

cookiesAdverteerders en website-eigenaren zijn zeer geïnteresseerd in jouw gedrag en jouw gegevens. Hiermee kunnen ze content voor jou personaliseren. We kijken naar welke gegevens te gebruiken zijn en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn.

Digitale vingerafdruk

Bij elk bezoek dat je aan een website brengt worden automatisch veel gegevens afgestaan en gegenereerd waaruit je geïdentificeerd kunt worden, een digitale vingerafdruk. Deze gegevens zijn beschikbaar zonder dat je er zelf weet van hebt of zonder dat je er iets aan kan doen zolang je op het internet rond surft.

Uit deze gegevens kan bepaald worden wat je locatie is, wie je internetprovider is en welk besturingssysteem je gebruikt.

Daarnaast is het mogelijk om je gedrag te bepalen door te kijken naar waar je naar zoekt en door te zien hoe lang je op een bepaalde pagina blijft.

Ook kunnen gegevens over de instellingen en software op je computer zonder dat je er erg in hebt worden meegezonden, zoals de resolutie van je computer en welke plug-ins je hebt geïnstalleerd.

Mogelijkheden

De mogelijkheden die een adverteerder of website-eigenaar krijgt bij het zien van een digitale vingerafdruk zijn zeer uitgebreid. Advertenties en content worden aan jouw ‘wensen’ aangepast. Zoek je vaak naar reizen naar een populaire vakantiebestemming, dan zal deze bestemming op andere sites dan waar je ze verwacht terugkomen. Ook zal je hierna meer reclame zien voor reizen in het algemeen. Deze gegevens worden doorgaans opgeslagen in cookies.

Ook worden resultaten op websites aangepast aan wat voor hard-en software je draait. Zo werd vorig jaar bekend dat Mac-gebruikers duurder uit zijn als ze op een bepaalde website naar een hotel zoeken. Hier wordt uitgegaan van het feit dat Mac-gebruikers over het algemeen meer geld uit zouden geven aan een hotelovernachting dan Windows-gebruikers. Aan de hand van de gegevens die jij automatisch meestuurt als je een website bezoekt is dus min of meer je welvaart vast te stellen.

Privacy vs gebruiksgemak

Hoewel het vaak fijn is relevante informatie te zien zijn er toch grote zorgen over de privacy. Mede door de opkomst van sociale media zoals Facebook en Hyves is het mogelijk geworden een digitale vingerafdruk te koppelen aan profielen van gebruikers. Hierdoor zijn de mogelijkheden voor adverteerders om gerichte advertenties te tonen nog groter geworden.

Veel mensen hebben (terecht) zorgen over wat er met deze gegevens gebeurd. Mocht je in je browser je geschiedenis weggooien, dan zou het best kunnen zijn dat een adverteerder of website-eigenaar nog wel kan zien waar jij bent geweest. Zij houden vaak lange tijd een lange geschiedenis bij van alle pagina’s die je hebt bezocht om zo een zo duidelijk mogelijk profiel van je te kunnen maken. Als de gegevens niet goed worden afgeschermd of met andere partijen worden gedeeld is de kans groot dat straks iedereen weet wat jij op het internet doet.

Doordat het tegenwoordig mogelijk is om verzamelde informatie ook op andere manieren op te slaan dan via de veelgebruikte cookies, wordt het steeds moeilijker om controle te krijgen over welke informatie van jou wordt verzameld. De privacy-modus van browsers en het blokkeren van externe cookies is dan ook niet langer afdoende.

Om niet teveel in je privacy te worden aangetast kun je nog altijd het beste wegblijven van sites die zich begeven in het ‘grijze gebied’ van het internet. Sites die gratis software en multimedia aanbieden en sites die zich schuilen achter zeer opdringerige advertenties zijn vaak de grootste aftappers van jouw gegevens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>